Když kdysi v 17. století vznikal cihlový most v lokalitě Portz Insel nedaleko Mikulova na jižní Moravě, nikoho ze stavitelů nejspíš nenapadlo, že toto unikátní dílo jednou skoro celé zmizí pod vrstvou bahna, prachu a náletových rostlin. S příchodem nedaleké železnice se to skutečně stalo. Most měl ale to štěstí, že jeho historie znovu ožila a on doslova povstal z hlíny…
Barokní most nechal kolem roku 1629 postavit kardinál Dietrichštejn a sloužil k zásobování loveckého zámečku Portz, který stával na Tichém ostrově (zvaném též Insel) uprostřed rybníka. Rybník kdysi obklopoval zámeček ze všech stran a cihlový most byl jedinou spojnicí s okolím. Časem byl však Nový rybník zčásti vysušen, cesta mezi mostem a letohrádkem byla protnuta stavbou železnice a rod Dietrichštejnů se o zámeček přestal zajímat, čímž tento unikát přišel o údržbu. Most málem upadl v zapomnění – v letech 1953 – 89 se ocitl v pustém a nepřístupném hraničním pásmu a postupně se ztrácel v hlíně a bující vegetaci. Pád železné opony a otevření hranic umožnili přístup k celému areálu Portz Insel, v roce 1995 byl prohlášen kulturní památkou a od roku 2003 areál prochází celkovou obnovou. Do obnovy mostu se pustilo několik institucí – k městu Mikulov se připojily obce Sedlec a rakouský Drasenhofen.
V roce 2020 se dílo podařilo dokončit a nyní most září novotou – i když je mu už 400 let!
Nutno dodat, že nebýt skvělého umu tehdejších cihlářů, nebylo by dnes co zachraňovat – cihly pálené v Mikulově odolaly čtyřsetletému působení vlhka, vegetace i střídání klimatu. Právě tato výjimečná kvalita každé jedné cihly umožnila, že se téměř celý most podařilo rekonstruovat z původních stavebnin. Jediným novodobým prvkem je kovové zábradlí, které se muselo dle současných stavebních norem zvýšit.
cs.wikipedia.org/wiki/Cihlov%C3%BD_most_(Mikulov)