No. 2189 - Trojmezí Čechy-Horní Falc-Horní Franky

Trojmezí leží asi 8km vzdušnou čarou ZJZ směrem od Chebu. Je historicky zajímavé, střídali se zde rozličné státní útvary. Nejstaršími byly Horní Franky, Horní Falc (odtud pocházel Fridrich Falcký, známý jako český „zimní král“). K těmto zemím přiléhal „Chebský stát“, který v různých dobách měnil majitele a ne vždy patřil Království českému. Na trojmezí stojí zděná stavbička  zvaná Buchbrunn, tedy Buková studna. Dříve sloužila jako zdrojnice vody pro Cheb.

Navštívil jsem Trojmezí Čechy-Horní Falc-Horní Franky

Toto místo prodává také turistickou známku
Restaurace U Přístavu, Pomezí nad Ohří (web)
NEZAŘAZENO
Karlovarský kraj/Cheb
50°3'30.72"N 12°15'39.27"E
2.5

Obrázek č. 1, Turistické známky, No. 2189 - Trojmezí Čechy-Horní Falc-Horní Franky

22.11.2023 - dostupná bez problému
16.09.2023 - dostupná bez problému
28.07.2023 - dostupná bez problému

Ondřej Kindl
Tz
Pěkná procházka lesem plných hub trojmezí není značené ale našli jsme ho.

Milan Bartoň
Trojmezí
Autem do Horní Hraničná, kde je psí útulek. Dát se vlevo kolem rybníku po pravé straně. Po cca 200 m doprava a dojede se až před les, kde je křižovatka cest. Tam nechat auto. Dát se vlevo, kde je závora. Po cca 200 pokračovat po asfaltce vpravo. Stále jít, až se dojde k domečku vodárny. Tam se dát po cestě vlevo. Mine se ještě jedna vodárna a dojde se k cíli. Je tam budova studánky a hraniční kameny. Cesta není značená a ani místo není označeno, že se jedná o trojmezí.

Ladislav Harbáček
Z muzea v Chebu.

Petr Zadražil
Trojmezi
Potvrzuji ze TZ v Chebskem muzeu neměli. :-(

Vladislav Stárek
Trojmezí
V chebském muzeu známka vyprodána, v infocentru ji nevedou. Díky předchozím příspěvkům s popisem cesty jsme trojmezí bez problémů našli.

Dan Havlík
TZ 2189
Známka koupena v chebském muzeu.

Jan Fridrich
známka
Známku v Chebu nejde bohužel koupit. Muzeum je po celý rok 2019 uzavřeno z důvodů rekonstrukce.

Jitka Kočí
cesta
jak píše Petr, ale lze to i jednodušejc - auto lze nechat až u křižovatky cest se závorou - možná by šlo jet i dál, závora byl otevřená a zákazovou značku jsme neviděli, ale raději neriskovat, byli tam lesáci a těžili dřevo, tak možná proto byla závora otevřená. Za závorou pokračovat po asfaltce klidně až za posed, co popisuje Petr, lze dojít až dolů do zatáčky k objektu nějaké "vodárny" a za ní hned vlevo zatočit na lesní trávou zarostlou cestu, která vás po chvíli (cca 5 minut) zavede přímo k trojmezí s "kaplí"

Petr Orvoš
25.7.2018
TZ zakoupena v muzeu v Chebu. Poté následovala cesta autem z Chebu přes Horní Pelhřimov do Horní Hraničné. Hned za H. Pelhřimovem končí hezká silnice a začíná do kopce trať pro off-road, cesta je místy opravdu hodně zničená, místy úplně mizí asfalt a je kamenitá suť, s opatrností se ale dá projet i osobákem (nízký podvozek rozhodně ne). V H. Hraničné je lepší ještě projet kousek za psí útulek (je na pravé straně)a zhruba po 500m je odbočka vlevo. Zde je možné nechat vůz a jít cca 3 km pěšky k Trojmezí. Cesta není značená, takže z odbočky, kde necháte vůz jdete ke křižovatce lesních a polních cest (je na mapách.cz vidět), odtud přes závoru dále po cestě až po zhruba 2 km dojdete klesajícím esíčkem k novému posedu s červenou krytinou (po levé straně). Před posedem vlevo je širší lesní zarostlá cesta (jakoby pro traktory), která vede až k hraničnímu kameni 5/6 (jsou před ním v zemi velké výkopy, kámen jde vidět po chvilce chůze cca 100 m, odtud pěšinkou podél hranice až do cíle cca 700m (modrá "kaplička" ve které teče voda z kohoutku - nevíme zda pitná). Je tam i ohniště pro trampy.

Petr Cienciala
28. 6. 2018
Před návštěvou tohodle místa se musíš na cestu připravit. TZ si pohodlně koupíš v Chebu, ale jde o to místo jak ho potom nalézt. V minulých příspěvcích se něco píše, ovšem jistota je jít podle mapy (nejlíp mapy CZ v mobilu) a když už budeš blízko, neboj se odbočit ze značené cesty k hranici, kde je po čáře stezka a ta tě zavede až na místo. My si toto hledání docela užili a výsledek je pak zajímavější.

Luboš Čmuchal
Dostupnost
Muzeum Cheb je dlouhodobě zavřené a v IC o této TZ nevědí a nikdy ji neviděli.

Stanislav Hlouch
Popis cesty
Zatím nejvíce schované místo, které má TZ, ale určitě ne nejméně zajímavé. Nemít popis cesty od Marka Bělíka, tak to nikdy nenajdeme. Nikde žádné značení, šipka, vůbec nic. Docela mě zklamaly Mapy.cz, které jsou zatím bezchybné a vše jsem na nich našel. V tomto případě není zaznačena "studánka" s tekoucí vodou z kohoutku, ani 2 vodojemy po cestě k ní. Auto jsme nechali v Horní Hraničné u psího útulku, ale dá se popojet ještě dále. Po žluté značce směr Hraničná a 1. odbočkou vlevo do lesa, přijede se na rozcestí, kde je závora. Poté pěšky po cestě za závorou 1,7km k vodárně Prameniště Bavory. Za ní odbočit vlevo, kolem vodárny z roku 1912 k Bukové studně. Na zpět se dá jít pěšinkou kolem hraničních kamenů a poté se napojit na cestu k závoře. Pěkné, Bohem zapomenuté místo, v lese kvanta hub a borůvek.

Martin Průcha
Dostupnost
Známka zakoupena v muzeu Cheb

Marek Bělík
Trojmezí
Trojmezí od psího útulku (bývalých kasáren pohraničníků) kolem rybníčku a po cestě mezi poli do lesa a směrem k hranici ,dále podle hraničních kamenů až ke zděné jakoby kapličce s erby se dá poměrně lehce najít i z české strany .

Lucie Pechová
Místo jsme našli až na druhý pokus a z Německa, z Čech se nám žádnou cestu která by tam byla aspoň nějak značená nenašli.

Béďa
trojmezí
TZ+TN sice v muzeu mají, ale kde je trojmezí paní nevěděla. Prý nedostala žádné instrukce.
Nejlepší cesta k trojmezí je z Hraničné (Dolní Hraničná) po lesní asfaltové cestě až k vodojemu
po pravé ruce - kousek před vodojemem šikmo doprava
kolem dalšího starého vodojemu - cca 300 m až
dorazíte k trojmezí.

Eva Kunešová
Známky v dostatečném množství v Muzeu nám.J.z Poděbrad. Otevřeno denně mimo pondělí 9-17. Polední přestávka 12.30-13.00.